tisdag 31 juli 2012

Solskyddskläder för vuxna?

Jag har ganska ljus hy och har många leverfläckar, så jag "lever farligt" när vi åker utomlands där solen är stark (som ex Thailand). På senare tid har jag börjat upptäcka kläder som har ett ökat UV-skydd! En "vanlig" bomulls tshirt har ett inbyggt skydd på ca 15. De kläder jag nu går och köper har allt från 30 - tom 50 i skydd! Ni kanske trodde detta bara fanns för småbarn? Nej, det finns även för vuxna. 

En av de tröjor som jag köpt är en tröja som heter "Puls Q Tee" som Haglöfs har. Förutom att den har ett UV skydd på 50 så har den också "god fuktspridande förmåga och fukttransponering" = m.a.o den absorberar fukten som du avger, på ett mycket bra sätt. 

Förutom Haglöfs finns det en rad andra butiker som säljer dessa kläder. Jag har bl.a. hittat det hos; The North Race, Marmot, Fjällräven, Norröna, Salomon mfl. 
Bor du i Stockholm, kan du med fördel bege dig till Norrlandsgatan, där du finner The North Race, Haglöfs, Norröna och Salmon på samma gata (nästan på rad allihopa!). 

Så nästa gång du ska köpa nya "sommarkläder", varför inte lägga lite mer peng på att få en "ventilerad" blus/skjorta/top osv som har ett bättre UVskydd än vanliga kläder? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar